SUOMI-KOULUN OPPITUNNIT

Oppilaat jaetaan iän ja kielitaidon mukaan opetusryhmiin, jotka kokoontuvat noin joka toinen lauantai. Pienimmät oppivat parhaiten laulun ja leikin avulla, isompien ryhmässä tehdään lukemis- ja kirjoittamisharjoituksia sekä pelaillaan ja askarrellaan. Ryhmäjako ja ryhmien koot vaihtelevat ja ne pyritään sovittamaan osallistuvien lasten iän ja suomen kielen osaamisen mukaan. Ryhmäjaon ohjeistus on seuraava:

• Pallerot, Omput ja Pellet 0-3v. - vanhemman kanssa tunnilla

• Röllit 3-5v. - Oppilas pärjää ryhmässä itsekseen ilman vanhemman läsnäoloa. Hän sepittää satuja ja piirtää. Hän tuntee joitakin värejä ja osaa laskea ainakin yhdestä viiteen.

• Aapelit 5-6v. - Oppilas tunnistaa ja osaa nimetä jo suurimman osan kirjaimista ja numeroista. Hän on osoittanut kiinnostusta lukemiseen ja kirjoittamisen harjoittelua kohtaan tai osaa mahdollisesti jo lukea ja kirjoittaa suomen kieltä jonkin verran, mutta ei vielä sujuvasti. Kiinnostunut suomen kielen opiskelusta ja lukemisesta ja on avoin uusille kokemuksille. Lapsi haluaa edistyä suomen kielen taidoissaan ja on valmis haasteisiin kielen oppimisessa.

• (Isot-) Koululaiset yli 6v. - Oppilas tuntee aakkoset ja osaa lukea ja/tai kirjoittaa suomen kieltä sekä osaa laskea. Hän haluaa kehittää näitä taitoja. Hän on kiinnostunut, avoin uusille kokemuksille, ja valmis haasteisiin suomenkielen oppimisessa. Oppilas osaa jo lukea sujuvasti suomen kielellä, sekä haluaa ylläpitää ja kehittää tätä taitoa. Hän on kiinnostunut, avoin uusille kokemuksille, ja valmis haasteisiin suomenkielen oppimisessa.

• Tex-lapset yli 3v. - Oppilaan äidinkieli on jokin muu kuin suomi. Häntä tuetaan suomen kielen oppimiseen pienin askelin mm. leikin avulla.

Oppitunnit päättyvät aina terveelliseen välipalaan.

Koulun oppitunteihin ja niiden aiheisiin sekä koulun tapahtumiin voit tutustua alla olevista videoista.

Oppitunnit: About Us
Ohjaajat: Meet the Team

OHJAAJAT

valmiina tukemaan lapsesi oppimista

Näyttökuva 2022-9-11 kello 7.22.22 ip..png

Jenni Prittinen

Pääohjaaja

Hei, nimeni on Jenni ja olen alun perin kotoisin savon sydämestä Kuopiosta. Muutin Dallasiin mieheni kanssa Tammikuussa 2022. Sitä ennen asuimme noin kolme vuotta Caymansaarilla. Olen aikaisemmin asunut ulkomailla myös Koreassa Soulissa. Dallasiin muutto on ollut meille unelmien täyttymys ja suomi yhteisö on ollut varsinainen kirsikka kakun päällä! Ulkomailla vietetty aika on saanut minut arvostamaan suomalaisuutta aivan uudella tavalla, joten on mahtavaa, että Dallasin suomalaiset aktiivisesti vaalivat suomalaista kulttuuria ja pitävät yllä kielitaitoa. On ollut todella kiva päästä mukaan Suomi- koulun toimintaan ja odotan innolla jatkoa!

Iida Leppäranta

Ohjaaja

Moi! Minun nimi on Iida ja olen 20 vuotta vanha. Olen asunut Texasissa yli kuusi vuotta. Minä olen kolmatta vuotta opiskelemassa opettajaksi University of North Texasissa. Pidän lukemisesta ja tanssimisesta. Olen ollut apuopettajana nelisen vuotta ja ohjaajana kolme vuotta. Olen ohjaajana Aapeleille, jotka ovat 5-7 vuotiaita lapsia.

Näyttökuva 2022-1-30 kello 9.36.57 ip..png

Hilja Perttunen

Ohjaaja

Olen Hilja ja olen kotoisin Akaan Toijalasta. Viime kesänä muutimme Kaliforniasta Dallasiin. Perheeseeni kuuluu mieheni lisäksi poikamme Armas (3,5v) ja Lasse (pian 2v).

Minulle on todella tärkeää, että poikamme oppivat hyvän Suomen kielen ja olen todella innoissani siitä, että saan laulun ja leikin myötä opettaa Suomen kieltä Suomi- koulussa myös muille lapsille. Dallasin Suomi-yhteisö on ainutlaatuinen ja siitä hehkuva lämpö ja aito välittäminen on auttanut meidän perhettä todella paljon sopeutumaan taas uuteen ympäristöön. Kiitos, että saamme olla osa tätä yhteisöä.
Nähdään pian Suomi-koulussa!

TUTUSTU OPPITUNTEIHIN

Tutustu aiempiin oppitunteihin

Oppitunnit: Text